نویسندگان:
علی مرمضی1 ، عرفانه قاسم پور خوشرودی2 ، احترام قاسم پور خوشرودی3 .1University of payame noor
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی
3مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
چکیده فارسی: مفهوم شهروندی درادبیات علوم اجتماعی و تعلیم و تربیت ازسابقه بسیارطولانی برخوردار است و نظام های اموزشی باید به افراد کمک کند تاشهروندانی مسئول مشارکت کنندگانی فعال درامور زندگی اجتماعی و فرهنگی یادگیرندگانی موفق و علاقه مند و افرادی متکی به خود وقابل اعتماد بازایند درشرایط فعلی دانش اموزان ازیک سو درمعرض تغییرات پدید امده درجهان و ایران مانند جهانی شدن دسترسی به اطلاعات و فن اوریهای نوین بوده و ازطرف دیگر اموزه های متفاوتی را درعرصه اموزشهای دانشگاهی دریافت می کنند درهمین راستا نظام اموزش عالی و محتوای برنامه های اموزشی آن سهم به سزایی دراگاهی و شکل دهی به نگرشهای دانش اموزان خواهد داشت شیانی و داودوندی 1389:38 تربیت شهرودان فعال و مسئول کمک بزرگی به پیشرفت فردی و اجتماعی و حفاظت ازطبیعت و محیط زندگی است این اموزشها میتواند توسط خانواده و مدرسه و رسانه های همگانی و نهدهای اجتماعی صورت گیرد اما مسئولیت اصلی آن بردوش نظام اموزش و پرورش است که باید به گونه های عملی و درجریان ارتباطهای دانش اموزان بایکدیگر و باسایرافراد و گروه ها ازآنان شهروندانی فعال و مسئول بسازد لطف آبادی 34:1385 ذرمذهب مقدس اسلام تک تک افرادی که امت اسلام را تشکیل میدهند دارای مسئولیت ها و وظایف متعددی هستند که درمتون دینی به طور مشخصی به برخی ازآن اشاره شده است جمعی ازنویسندگان 1384:9 پس میتوانیم ازوظایف و مسئولیت هایی که درمتون دینی برای افراد برشمرده است به عنوان وظایف و مسئولیت های شهروندان مسلمان یاد کنیم