نویسندگان:
مژگان حیدری1 ، حکیمه السادات شریف زاده2 ، رسول یحیی زاده3 .1University of payame noor
2استادیار دانشگاه مازندران
3کارشناس ارشد فلسفه تعلیم تربیت دانشگاه مازندران
چکیده فارسی: هرمنوتیک به عنوان شاخه ای مستقل درحوزه تاملات فلسفی درتحولات نظری ومفهومی نظام اموزش و پرورش مطرح است درتعلیم و تربیت فرایند هرمنوتیک و مطالعه فهم و تفسیرمعنی درعمل تربیتی به جهت تلاشی درجهت توصیف و چگونگی وقوع فهم درنظام تحولات حائز اهمیت ویژه می باشد روش تحقیق درپژوهش حاضر ازنوع تحلیلی استنتاجی است پرسشهای که این مقاله درصدد پاسخگویی بران برامده این است که چه ارتباطی بین هرمنوتیک و فلسفه تعلیم و تربیت ازوجود دارد؟ وجایگاه و ضرورت دیدگاه هرمنوتیکی درسند تحول بنیادین نظام اموزش و پرورش چه م یباشد نتایج تحقیق حاکی ازآن است که همان ارتباطی که هرمنوتیک باسایررشته های علوم انسانی دارد درفلسفه تعلیم و تربیت ازلحاظ تحولات مطلوب دارد یعنی دراین رشته محقق با نظریه های فلسفی و متونی مواجه است که نیاز به فهم و تاویل دارد زیرا درتحقیقات تربیتی پژوهشگرمیتواهد نهایتاازنظر به عمل برسد و لازمه این امرآن است که نظریه ها به خوبی معرفی شوند و موردتفسیر قرارگیرند همچنین ضرورت و جایگاه هرمنوتیک درسند تحول اموزش و پرورش مورد بررسی قرارگرفته است