نویسندگان:
رضا احمدی1 ، شهرام ماهی2 ، مرضیه منصوری3 ، مریم حسن بیگی4 .1Islamic Azad University, Shahrekord
2عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقی
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقی
چکیده فارسی: زمینه و هدف: سلامت روانی حالت سازگارانه و نسبتاً خوب، احساس بهزیستی و شکوفایی و استعدادهای شخص است، با توجه به اینکه یکی از مراکز بسیار مهم در امر آموزش، دانشگا هها م یباشند و سلامت دانشجویان مشغول به تحصیل در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، بهزیستی روانی متأثر از موارد مختلفی چون روابط اجتماعی، خانوادگی، شخصیت افراد و هویت شکل گرفته در آنان م یباشد این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سلامت روان و بهزیستی روا نشناختی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد در سال 1391 انجام گردید مواد و روش کار: این پژوهش با روش همبستگی انجام گردید نمون هها با استفاده از جدول مورگان تعداد 135 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، با تعیین میانگین و انحراف معیار، انحراف معیار، تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی تحلیل داد هها انجام گردید یافت هها: یافت هها نشان داد که بیشترین میانگین در بعد سلامت روان اختلال در کارکرد اجتماعی با 8/32 = M بود و در بعد بهزیستی نیز بیشترین نمره مربوط به احساس سرزندگی با 8/32 = M بود نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت روان و بهزیستی اجتماعی ارتباط معنادار وجود دارد نتیج هگیری: 36 درصد از تغیرات نمرات سلامت روان با بهزیستی روان شناختی قابل پیش بینی است در مجموع م یتوان گفت هرچه سلامت روان در افراد بالاتر باشد بهزیستی اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود