نویسندگان:
علی شجاعتی1 ، نعمت قاسمی2 ، زهرا علی مدد3 ، جواد کرم خانی4 ، آرزو علی مدد5 .1Research Institute of Technology Studies
2رییس گروه تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام
3مشاور مدارس استان ایلام
4کارشناسی ارشد پژوهشگری
5دانشجوی کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه استان ایلام می باشد جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال سوم مقطع متوسطه استان ایلام تشکیل داده اند و از تمام جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر تعداد 550 دانش آموز دختر و پسر 350 دانش آموزدختر و 200 دانش آموز پسر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند روش نمونه گیری این پژوهش ترکیبی است از دو روش طبقه ای و خوشه ای ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس اهمال کاری تحصیلی و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت می باشند داده های بدست آمده با استفاده روش های آماری توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روش آمار استنباطی مانند تجزیه و تحلیل رگرسیون بصورت همزمان مورد تحلیل قرار گرفتند نتایج تحلیل نشان داد که از میان پنج ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی، توافق پذیری، وظیفه مداری، گشودگی در برابر تجربه و برون گرایی دو ویژگی روان نژندی و وظیفه مداری با اهمال کاری تحصیلی ارتباط داشتند که روان نژندی توانست به صورت مثبت و وظیفه مداری بصورت منفی اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی کنند