نویسندگان:
شهرام مامی1 ، علیرضا قادری2 ، زینب آقاسی شعرباف3 .1مدرس گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ایلام
2مدرسگروه روانشناسیدانشگاه فردوسی مشهد
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیق
چکیده فارسی: کمال گرایی یک ساختار شخصیتی است که نوعی تلاش برای بی عیب بودن و رسیدن به معیارهای بالاست خود پنداره ادراک خویشتن افراد است که ویژگ یها وشایستگ یهایی را به خود نسبت م یدهند ابعاد مقول ههای مختلفی در مورد شخصیت وجود دارد در میان این موضوعات بحث کمال گرایی و خود پنداره بحث کلانی است و همواره مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و به ندرت م یتوانتحقیقات مرتبط این دو موضوع را در جامعه ایرانی یافت پژوهش حاضر نیز با هدف بر رسیارتباط بین کمال گراییمثبت و منفی و خود پنداره دانش آموزان دختر دوران متوسطه شهرستان 1390 اجرا شد حجم نمونه آماری تحقیق 110 نفر بود که این تعدادبا استفاده از آماره مشهد در سال تحصیلی 1391 کوکران و به صورت تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب گردید ابزار پژوهش شامل پرسشنام ههایمقیاس کمال گرایی هیل و پرسشنامه خود توصیفی کودک و نوجوانپیرز هریس بود تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام گردید یافت هها نشان دادکه بین کمال گرایی مثبت و منفی و خود پنداره همبستگی مثبت و معنادارو بین کمال گرایی منفی و خود پنداره همبستگی منفی و معناداری وجود دارد