نویسندگان:
حامد پورمراد1 ، نعمت قاسمی2 ، زهرا علی مدد3 ، جواد کرم خانی4 ، داراب جلیلیان5 .1kharazmi university
2رییس گروه تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام
3مشاور مدارس استان ایلام
4کارشناسی ارشد پژوهشگری
5کارشناس گروه تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سرابله انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور واحد سرابله تشکیل داده اند و از میان آنان تعداد 230 دانشجوی دختر و پسر 130 دانشجوی دختر و 100 دانشجوی پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه سبک یادگیری می باشند به منظور تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش، ابتدا با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، اطلاعات توصیفی آزمودنیها، اعم از میانگین و انحراف معیار مشخص گردید؛ در مرحله بعد از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه به روش متوالی همزمان، استفاده شد نتایج تحلیل نشان داد ویژگی های شخصیتی روان نژندی، گشودگی در مقابل تجربه و توافق پذیری به صورت مثبت و معناداری سبک یادگیری تجربه عینی را پیش بینی می کنند؛ ویژگی شخصیتی روان نژندی بصورت منفی و معنادار و ویژگی گشودگی در مقابل تجربه به صورت مثبت و معناداری سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی را پیش بینی می کنند