نویسندگان:
یسرا پناه1 ، محسن درکه2 ، سعید عسکری3 ، حسن رضایی4 .1Shahid beseshti Uni
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه رازی
3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه رازی
چکیده فارسی: هدف و زمینه : توجه ویژه به جمعیت نوجوان به ویژه دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه از عوامل اساسی توسعۀ پایدار و همه جانبه است با توجه به اینکه نوجوانی سن بلوغ می باشد و فشارهای روانی می تواند باعث ایجاد مشکلات روانی و تهدید سلامت روانی نوجوانان گردد، هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفه های هوش هیجانی و سلامت روانی می باشدپژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزانی می باشند که در سال تحصیلی89 88 در مدارس راهنمایی پسرانه شهر کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند نمونه پژوهشی شامل 200 دانش آموز پسر می باشند که به صورت نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای از چهار مدرسه راهنمایی پسرانه انتخاب شدند شرکت کنندگان به پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و سلامت روانیGHQ پاسخ دادند سپس داده های پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و فرضیه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت روانی دانش آموزان نوجوان با مؤلفه های هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد نتیجه: با توجه به یافته های پژوهشمی توان نتیجه گرفت که هر اندازه هوش هیجانی افراد در سطح بالایی باشد میزان سلامت روانی نیز در آنان بیشتر است و بالعکس