نویسندگان:
هما شاهرکنی موسوی1 ، حسن امیری2 ، کریم افشاری نیا3 .2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر ، بررسی مقایسه ای خصوصیات شناختی، اجتماعی و حرمت خود نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک و عادی است بر مبنای تحلیل های نظری و تجربی پیشین ، سه فرضیه ارایه گردید که عبارتند از : 1 نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در مقایسه با نوجوانان عادی از حرمت خود پایین تری برخوردارند 2 نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در مقایسه با نوجوانان عادی از هوش پایین تری برخوردارند 3 نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در مقایسه با نوجوانان عادی از لحاظ مهارتهای اجتماعی از رشد یافتگی کمتری برخوردارند این پژوهش یک پژوهش پس رویدادی است و به منظور بررسی فرضیه ها ، 60 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردید که از این تعداد 30 نفر از نوجوانان دارای اختلال سلوک 18 14 ساله که به مراکز مشاوره ای ارجاع شده اند و 30 نفر از نوجوانان عادی ، معادل با گروه آزمایشاز دبیرستان های کرمانشاه بصورت تصادفی انتخاب گردید کلیه ی آزمودنی ها با پرسشنامه ی حرمت خود ، مهارتهای اجتماعی و هوش ریون مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس نتایج بدست آمده با آزمون t مستقل مقایسه گردیدند نتایج آزمون فرضیه ها نشان می دهد که تفاوت معناداری در هر سه متغیر ، در دو گروه وجود دارد و به عبارت دیگر فرضیه های پژوهش تایید شدند