نویسندگان:
عفت عباسی1 ، سعیده السادات حسینی2 ، حمیرا مرادی3 .2کارشناس ارشد روانشناسی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
3کارشناس روانشناسی
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف مقایسه ی شخصیت کودکان تک والد و دو والد انجام شد خانواده محل تکوین شخصیت کودک و زمینه ساز تحول و تکامل بعد از او می باشد از این حیث حضور مستمر هر دو والد در خانواده حائز اهمیت می باشد این پژوهش یک پژوهش علی – مقایسه ای می باشد که در آن قصد یافتن علت های احتمالی یک الگوی شخصیتی و رفتاری است برای انجام تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد که جامعه آماری آن تمامی کودکان دوره ابتدایی دبستان نخ البرز شهرستان نوکان کرمانشاه در سال88 87 شامل 300 نفر می باشد که بیشترین آمار مربوط به کودکان تک والد را داشته است ابتدا با استفاده از تاریخچه خانوادگی کلیه آزمودنی ها در دو گروه تک والد و دو والد گمارش یافتند سپساز مجموع 80 کودک 40 کودک در گروه تک والد گزینشو انتخاب شد و 40 کودک در گروه دو والد گزینشو انتخاب شد ابزار سنجشاین پژوهش تست ترسیم خانواده و مصاحبه روان پزشکی جهت وصول اطمینان از سلامت روانی کودک بود برای تجزیه و تحلیل نتایج در سط آمار توصیفی از میانگین ، واریانس ، انحراف معیار و آمار استنباطی از آزمون T افتراقی ، ضریب تعیین ، سطح معناداری استفاده شده است