نویسندگان:
مسعود گرامی پور1 ، کامبیز کامکاری2 ، شهره شکرزاده3 .2عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
3دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اس
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر به بررسی ویژکیهای روانسنجی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان MMPI A معطوف بوده و جامعه پژوهش حاضر را نوجوانان شهر تهران تشکیل میدهند که در دامنه سنی 12 تا 18 سال واقع شدهاند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی، تعداد 500 نفر انتخاب شدند و با استفاده از مدلهای t گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون، به تعیین روایی تفکیکی و روایی همزمان پرداخته شد؛ با استفاده از روش آلفای کرانباخ جهت تعیین تجانس درونی سوالات ، آزمون – بازآزمون و دونیمهکردن با اصلاح اسپیرمن براون جهت تعیین ثبات آزمون نیز به محاسبه ضریب اعتبار پرداخته شد با بهرهگیری از شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد، به ارائه نُرم کمی و نقاط برش با تاکید بر نقاط درصدی پنجکها ، به ارائه نُرم کیفی اقدام گردید در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که مقیاسهای بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتواند برای تشخیصاختلالات شخصیتی و بهداشت روانی نوجوانان شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد