نویسندگان:
ایت قدوسی نژاد1 ، مولود کیخسروانی2 ، یوسف دهقانی3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران ا
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز و عضو هیات عل
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان پیشبینی ابعاد کیفیت زندگی 1 شامل سلامت جسمی، سلامت روان، محیط زندگی و روابط با دیگران ، توسط سبک های هویت 2 شامل سبک اطلاعاتی،هنجاری،سردرگم –اجتنابی میباشد به این منظور 400 دانشآموز مقطع راهنمایی 200 دانش آموز دختر و 200 دانشآموز پسر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و توسط مقیاس سبک های هویت وایت وهمکاران 1998 و مقیاس کوتاه ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی مورد سنجشقرار گرفتند روایی مقیاس ها از طریق همسانی درونی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تعیین شد و نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب مقیاس ها بود اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوهی همزمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و نتایج بیانگر این بود که دو سبک اطلاعاتی وهنجاری پیش بینی کننده مثبت و معنادار هر چهار بعد کیفیت زندگی یعنی سلامت جسمی، سلامت روان، محیط زندگی و روابط بادیگران وسبک سردرگم اجتنابی پیش بینی کننده منفیو معنادار ابعاد کیفیت زندگی میباشد