نویسندگان:
سعیده پدرام1 ، اناهیتا هادیپور2 ، زهرا بهارلویی یانچشمه3 ، مبینا نکوئی شهرکی4 ، محمد نیکخواه5 .1Shahid bahonar univercity
2دانشجو کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ،شهید باهنر شهرکرد، ایران
3دانشجو کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ،شهید باهنر شهرکرد، ایران
4دانشجو کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ،شهید باهنر شهرکرد، ایران
5هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: توانمندسازی معلمان و دانش آموزان یکی از موارد حیاتی در سیستم آموزشی است با توانمندسازی معلمان، آنها قادر خواهندبود بهترین روش ها و رویکردهای آموزشی را برای دانش آموزان ارائه دهند این شامل به روزرسانی دانش آنها در زمینه ی اصولآموزشی، فناوری های جدید و روش های تدریس مبتنی بر پژوهش است همچنین، برنامه های توانمندسازی برای دانش آموزاننیز بسیار اهمیت دارد مقاله حاضر از نوع مطالعات کیفی و در دسته تحقیقات مروری کتابخانه ای قرار می گیرد آموزشمهارت های زندگی، توسعه ناشئگان نابغه، پشتیبانی روانی و اجتماعی، و ترغیب به خلاقیت و نوآوری تنها بخشی از این برنامه هاهستند این توانایی ها باعث تقویت اعتماد به نفس و رشد شخصیتی دانش آموزان می شوند و در آینده آنها را برای تحقیق وکشف های بیشتر آماده می سازند با ترکیب این دو عامل، میتوان به نتایج موفقتری در سیستم آموزشی دست یافت بهبود سطحآموزش در کشورها، توسعه مهارت ها و استعدادها، و ترویج خلاقیت و نوآوری را میتوان به عنوان نتایج توانمندسازی معلمان ودانش آموزان مشاهده کرد