نویسندگان:
وحید واحد جوان1 ، فرید بلوکی2 ، زهرا علی یاری3 .2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز تبریز ایران
3دانشجوی روانشناسی دانشگاه غیرانتفاعی شمس گنبد کاووس گنبد کاووس ایران
چکیده فارسی: مهد کودک و پیش دبستانی نقش مهمی در تربیت کودکان دارند و از آنها به عنوان محیط های تربیتی و آموزشی برای کودکاناستفاده می شود این موسسات تاثیرات عمیقی بر رشد و توسعه کودکان دارند و به آنها کمک می کنند تا مهارتها و استقلالمورد نیاز برای ورود به مرحلهی تحصیل ابتدایی را کسب کنند در مهد کودک و پیش دبستانی، کودکان با محیط های یادگیریو بازیهای تربیتی در تماس هستند که باعث فراگیری مهارتهای اجتماعی، زبانی، حرکتی و شناختی می شود این موسساتبه کودکان کمک می کنند تا مهارت های زندگی روزمره و همچنین مهارتهای تحلیلی و تفکری را یاد بگیرند همچنین، مهدکودک و پیش دبستانی برای کودکان به عنوان یک محل گذراندن زمان آموزشی و تفریحی عمل می کند و به آنها اجازه میدهدتا با هم تعامل برقرار کنند و در آموزش و یادگیری فعالیت کنند در نتیجه، مهد کودک و پیش دبستانی نقش مهمی در تربیتکودکان دارند و می توانند به آنها کمک کنند تا به عنوان افراد مستقل و مسئول وارد مراحل تحصیلی بعدی شوند در مقاله حاضربه بررسی و تحلیل نقص مستقیم مهد کودک و مقطع پیش از دبستان می پردازیم و برخی نکات روانشناسانه، تربیتی و اخلاقیمرتبط با موضوع را ارائه می دهیم