چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی نقش میانجیگری پرخاشگری روانی والدین و تنبیه بدنی در رابطۀ میان سبکهای فرزندپروری والدین و قربانی قلدری شدن نوجوانان بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه مدارس دولتی شهرستان آستانه اشرفیه در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنها 295 دانش آموز (150 دختر و 145 پسر) بهصورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. آزمودنیها به پرسشنامههای فرزندپروری الیوا و همکاران(2007)، سیاهه ابعاد انضباطی استراوس و فاچیر(2007) و سیاهه زورگویی بریگی (2012) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتههای پژوهش نشان دادند که پرخاشگری روانی والدین و تنبیه بدنی در رابطۀ میان سبکهای فرزندپروری با قربانی قلدری شدن نوجوانان تاثیری غیرمستقیم و نقش میانجی دارند. همچنین یافتهها نشان دادند که سبکهای فرزندپروری پدر و مادر با میانجیگری پرخاشگری روانی والدین و تنبیه بدنی، پیشبینی کننده قربانی قلدری شدن نوجوانان اند. نتایج بهدست آمده نقش میانجیگری پرخاشگری روانی والدین و تنبیه بدنی را در رابطۀ میان سبکهای فرزندپروری با قربانی قلدری شدن نوجوانان تایید میکند و نشان میدهد که پرخاشگری روانی والدین و تنبیه بدنی خطر قربانی قلدری شدن نوجوانان را افزایش میدهد. بنابراین باید مداخلاتی برای آگاهسازی والدین دربارۀ اهمیت نقش تربیتی آنها و بهبود فرزندپروری صورت گیرد.
Parenting Styles and Bullying: The Mediating Role of Parental Psychological Aggression and Physical Punishment
English Abstract: The aim of this research was to determine the mediating role of punitive parental discipline (psychological aggression and physical punishment) between the dimensions of parents' parenting styles and their children's involvement in bullying victimization. The study had a correlational design. The statistical population of the study comprised all male and female students attending public junior high schools in Astaneh-ye Ashrafiyeh in school year 2016-17 from among whom 295 students (150 girls and 145 boys) were selected through random cluster sampling method. The instruments included Parenting Styles Questionnaire (Oliva et al., 2007), Discipline Dimensions Inventory (Straus & Fauchier, 2007), and European Bullying Intervention Project Questionnaire (Brighi et al., 2012). Structural equation modeling was performed to analyze the data. The results demonstrated that parental psychological aggression and physical punishment played a mediating indirect role in the link between parenting styles and adolescents’ bullying victimization. Findings also indicated that paternal and maternal parenting styles could predict adolescents' bullying involvement, while punitive parental discipline mediated this association. Furthermore, the results confirmed the mediating role of parental discipline between the parenting practices analyzed and students' victimization. In fact, parental psychological aggression and physical punishment increase the risk of adolescents' bullying involvement. Therefore, intervention programs must involve parents to make them aware about the important role they play in this process and to improve their parenting styles.
Keywords: adolescents , parenting styles , bullying victimization , psychological aggression , physical punishment .