نویسندگان:
رامین تبرایی1 ، محمدجواد زیدری2 ، مرتضی زیدری3 .1Islamic Azad University, Qom,
2دانشجو و طلبه درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسانفارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی
3دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
چکیده فارسی: یکی از مسائل اختلافی بین فقیهان، پذیرش یا عدم پذیرش طلاق پسر بچه ده ساله است بدین معنا که گروهی از فقیهانقدیم، طلاق پسر بچه ده تا پانزده ساله ای را که به درستی طلاق دهد پذیرفته اند اما برخی از فقیهان قدیم و مشهور فقیهانجدید آن را نپذیرفته اند مشهور فقیهان، طلاق پسر بچه ده سال و بالاتر از ده سال را باطل می دانند وفقط طلاق بالغ را معتبرمی شمارند واستنادشان به حدیث رفع است اما نوادر فقیهان قدیم از جمله شیخین و صدوقین طلاق پسر بچه ده ساله وبالاتر را در صورتی که توام با عقل و درایت باشد و فهم صحیحی از طلاق داشته باشد، صحیح می شمارند و دلایلشان محکماست در این پژوهش با روش تحلیلی و استدلالی به بررسی مستندات قول نادر پرداخته شده و نظر آنان تقویت گشته است بنابراین؛ گرچه طلاق هر نوجوان ده ساله ای پذیرفته نیست، اما پسر بچه ای که به درستی معنای طلاق را بفهمد و مطابقسنت طلاق دهد، طلاقش پذیرفته است