نویسندگان:
عبدالرضا میرانی1 ، جواد هرمزی2 .1Graduate of Educational Psychology, Islamic Azad University (Bandar-e-Lengeh)
2دانشجوی دکتری فقه و حقوق مبانی اسلامی
چکیده فارسی: در شرایط کنونی که ازدواج دائم برای همگان میسر نبوده و فساد جنسی در جامعه روبه افزایش و ازدیاد است؛ازدواج موقت راهکاری مناسب برای حل برخی مشکلات جنسی و پیشگیری از فسادهای جنسی می باشد مذاهب اسلامی با استناد به قرآن، سنت پیامبر ص و اقوال برخی از صحابه، در مشروعیت متعه در حیاتپیامبر ص تردید نکردهاند و محل اختلاف صرفا در استمرار یا نسخ آن است که شیعیان و برخی از صحابهمعتقدند این حکم نسخ نشده است؛ اما برخی از بزرگان اهل سنت مدعی اند که حکم مذکور توسط پیامبر ص نسخ شده است؛ در حالی که بعضی روایات، مخالفت با این حکم الهی را به عمر بن خطاب نسبت داده اند؛همچنین خود او نیز، منع متعه را به خودش نسبت داده است پس شیعه و سنی در تشریع این قانون الهی توسطپیامبر اکرم ص تردیدی ندارند و دلیل قابل استنادی بر نسخ متعه، توسط خلیفه دوم نیز وجود ندارد شایان ذکراست که مسئولین و مدیران برخی نهادها و ارگان های ارزشی، برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، مصونکردن پرسنل خود از هر گونه سوء استفاده احتمالی دشمنان از این حربه و متعه را برای کلیه کارکنان خویشممنوع می کنند نه از باب غیر مشروع بودن آن