نویسندگان:
منیره صالحی1 ، آذرمان صادقی2 .1campus of Shahid Hasheminejad.
2کارشناسی ارشد علوم قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چکیده فارسی: آیه ۳۲ سوره فاطر یکی از آیاتی است که از زمان صدر اسلام تاکنون در بین مفسرین مختلف فریقین مورد بحث بوده و مصادیق عبارات مختلف مذکور در این آیه از پیامبر اکرم ص و ائمه معصومین ع و صحابه مورد سوال قرار گرفته است در این پژوهش، نظرات علامه طباطبایی و ابن عاشور در خصوص مفاهیم آیه و مصادیق عبارات مختلف آن به صورت تطبیقی مطالعه شده است نظر علامه طباطبایی این است که «ظالم لنفسه» کسی است که گناهی به گردن دارد و می تواند هر فردی از اهل قرآن باشد، در حالی که ابن عاشور آن را مصداق کسانی می داند که مرتکب معاصی می شوند علامه طباطبایی «مقتصد» را در میانه راه و ابن عاشور مراد از آن را کسانی می داند که گناه کبیره نمی کنند اما مرتکب گناه صغیره می شوند مهم ترین تفاوت در تفسیر علامه طباطبایی و ابن عاشور به تفسیر دسته سوم مربوط می شود علیرغم اینکه هردوی آنها «سابق بالخیرات» را کسانی می دانند که از دو دسته اول به درجه قرب نزدیکترند و بالاترین مقام را دارا هستند، لکن علامه طباطبایی معتقد است این دسته نسبت به دو دسته دیگر به خاطر فعل خیرات، امامت دارند