چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی با بهرهوری و کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس شهر نکا درسال 1395 بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از تمام مدیران شاغل آموزش و پرورش شهر نکا بود (مجموعا 180 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای 118نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی کانوسکی و اورگان(1996)، پرسشنامه بهرهوری آچیو(1980) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون(1975) استفاده شده است. پس از تأیید روایی پرسشنامهها، پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 0/90، پرسشنامه بهرهوری 0/88 و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 0/78 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که میان مؤلفههای رفتارشهروندی سازمانی با بهرهوری و کیفیت زندگی کاری مدیران از نظر آماری رابطه معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که سهم هر یک از مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی بهرهوری و کیفیت زندگی کاری مدیران متفاوت است. به عبارتی از میان مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی، جوانمردی بیشترین سهم و رفتار مدنی کمترین سهم را در پیش بینی بهرهوری مدیران داراست. همچنین میتوان گفت از میان مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی، جوانمردی بیشترین رابطه و وجدان کمترین رابطه را با کیفیت زندگی کاری دارد.
The Relationship between Organizational Citizenship Behavior, Performance, and Quality of Work Life among School Principals
English Abstract: This research was undertaken to examine the relationship between organizational citizenship behavior, performance, and quality of work life among school principals in Neka. This study had a descriptive, correlational design. The statistical population of the study was comprised of all school principals in Neka in 2016 (180 individuals). The drawn sample (N=118) was selected through random stratified sampling method. The instruments included Organizational Citizenship Behaviour Questionnaire (Konovsky & Organ, 1996), ACHIEVE Questionnaire (1980), and Quality of Work Life Questionnaire (Walton, 1975). The validity of the measures was confirmed by experts and Cronbach's alpha coefficients obtained for the questionnaires were 0.90, 0.88, and 0.78, respectively. The obtained data were analyzed by using Pearson correlation and stepwise regression. The results showed that there were significant relationships between the components of organizational citizenship behavior, principals’ performance, and quality of work life. Regression analysis also demonstrated that each of the components of organizational citizenship behavior accounted for a different amount of variance in principals’ performance and quality of work life. More specifically, among the components of organizational citizenship behavior, sportsmanship and civic virtue explained the most and least variance in principals’ performance, respectively. Moreover, sportsmanship and conscientiousness accounted for the most and least variance in quality of work life, respectively.
Keywords: organizational citizenship behavior , school principals , performance , quality of work life .