نویسندگان:
هادی مصدق1 ، سید محمدعلی پوربخش2 .2سرتیپ دوم بازنشسته از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و کارشناس پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق ع ، ایران، تهران
چکیده فارسی: حقوق ارتباطات شاخه ای جدیدی از علم حقوق است که با توجه به نوپا بودن، در حال طی کردن مراحل تکاملی خود است حقوق ارتباطات، مجموعه مقررات و قوانینی است که بر رسانه ها و افراد وابسته به آن حکومت می کند از آنجا که رسانه ها نقش مهمی در تحول آفرینی جوامع درحال توسعه دارد، این رشته از حقوق قابل توجه مدیران فرهنگی و قانونگذاران قرار گرفته است دین مبنای تنظیم روابط اجتماعی، با قواعد و موازین کلی خود، راه تعامل با هر پدیده نوظهور، از جمله رسانه ها را نشان می دهد دین، خود از جنس پیام است و کاملا با رسانه ها تعامل داشته و دارد رسانه ها نیز مانند بلندگویی، صدای دین را به دیگران می رساند و موجب گسترش آن می گردند در این مقاله به روش کتابخانه ای با مروری بر کتاب ها و مقالات مرتبط، سعی شده مواردی مانند: حقوق رسانه، دین و رسانه، نگاه دین به رسانه، تعامل رسانه با دین و فعالیت آزاد مطبوعات در چهارچوب قانون اساسی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیردد و در نتیجه در مورد تعامل دین و رسانه باید گفت؛ به رغم همه واقعیت های اجتماعی و محدودیت های تاریخی، رهبران دینی از دیر باز نگاهی روشن به ارتباطات جمعی و کارکرد رسانه ها داشته اند ارتباط دوسویه دین و رسانه، قدمتی دیرینه دارند در این تعامل، گاه رسانه های جمعی، در میان مردم با پرداختن به متون و آموزه های دینی مشروعیت یافته اند و گاه دین برای اشاعه و تبلیغ خود، از امکانات ویژه وسایل ارتباط جمعی، بهره برده است