نویسندگان:
سینا فروزش1 ، کریم شکرزاده2 .1Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
2عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز رباط کریم پرند
چکیده فارسی: واژه اربعین در ویژگی و خصوصیت ، ممتاز همه ی اعداد است ، آنگونه که چهار بار در قرآن کریم وارد شده است و در متون روایات به طور متعدد ذکر گردیده ، و در مورد پاداش زیارت اربعین سید شهدا ع ، روایات کثیری از اهل بیت پیامبر ص نقل گردیده که نسبت به پاداش زیارت سایر ائمه ع بیشتر است ، لیکن در این خصوص برخی از مقرضین با مشاهده اینگونه روایات خشمگین شده و اشکال می کنند که چنین روایاتی ، مردم را از فریضه حج باز می دارد ، و همچنین ، موجب تفضیل امام حسین ع بر خداوند متعال می شود در پاسخ به مقرضین باید گفت که اولا ممکن است اینگونه روایات ، جنبه ی رمزی داشته ، یعنی هر گاه اسلام در خطر است و مردم ، تنها توجهشان به ظاهر شریعت است ، باید با گذراندن خط سرخ شهادت ، ابتدا روح را در کالبد شریعت و جامعه وارد نمود و آنگاه به ظاهر شریعت پرداخت و دیگر اینکه اگر حج یک عمل واجب است و باید احکام آن را آموخت و سپس انجام داد ، در حالی که مفصر و مبین واقعی شریعت نبوی از جمله حج ، وجود امام ع است و ابتدا باید به سراغ آن رفت ، و مضافا بر آن که ، زیارت قبور شهدا از جمله امام حسین ع در روایات شیعه وارد شده است ، فقها اهل سنت نیز به استحباب زیارت شهدا احد ، خصوصا سید شهدا احد یعنی حضرت حمزه ، فتوا داده اند پیاده روی مردمی اربعین آثاری همانند صلوات بر پیامبر ص و اهل بیت او دارد آنگونه که ذکر صلوات محبت بر اهل بیت ع و روحیه ولایت پذیری در انسان را افزایش می دهد ، پیاده روی اربعین ، عشق و محبت به سید شهدا و روحیه ولایت پذیری و جهاد و مقاومت در برابر ظالمان و مستکبران را افزایش می دهد