نویسندگان:
سعید سیدحسینی1 ، سحر نزاد اصغر2 ، کیمیا پویا3 ، لیلا قاسم بگلو4 ، یاسمن گلصنملو5 .1استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات، دانشکده شهید مطهری خوی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
3دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات، دانشکده شهید مطهری خوی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
4دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات، دانشکده شهید مطهری خوی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
5دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات، دانشکده شهید مطهری خوی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
چکیده فارسی: در محدوده سده دوم که می رفت فقه شفاهی به فقه تعلیمی و مدرسه ای تبدیل شود اختلافات فقیهان نیز در برخی از مسائل ، چه در اصول و چه در فروع، پا را از نهانخانه ذهن شما بیرون نهاد و چه بسا همین اختلافات فقهی بود که در تاسیس مکتب های فقهی در صدر اسلام نقش اساسی را ایفا کرد از میان اختلافات، قیاس مهم ترین مسئله ای است که در فلسفه و منطق ، به ویژه در فقه اهل سنت و امامیه ، به اصلی از اصول تبدیل شد به گونه ای که یکی از منابع اجتهادی در فقه اهل سنت ، یکی از ادله اجتهادی در فقه امامیه و یکی از برهان ها و ابزار استدلال، به ویژه در منطق و فلسفه ، شمرده شد پژوهش حاضر با هدف بررسی جوانب هر چه که در زمینه قیاس در احکام اسلامی موجود بود انجام گرفت روش پژوهش بصورت کیفی بود و برای آن از یک سری مقالات معتبر در این زمینه استفاده شد و مورد تحلیل قرار گرفت و با استنباط یافته های آن گردآوری شد