نویسندگان:
کوثر میرزایی1 ، فریبا حسن زاده2 .1دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان، قم، ایران
2گروه علوم انسانی، دانشگاه فنی حرفه ای تهران، ایران
چکیده فارسی: در این جستار تلاش شده است از رهگذر پژوهشی بنیادی تاریخ، با پیروی از روش پژوهشی توصیفی تحلیلی و با استناد به آثار گرانسنگ خواجه نصیرالدین طوسی، پاره ای از دلالت های تربیتی آنها برگرفته و پیش رو نهاده شود از این پژوهش نیک بر می آید که خواجه نصیرالدین طوسی، فراوان به تعلیم و تربیت و نیز اخلاق پرداخته اندو از دلالت های تربیتی ره یافته درآثار ایشان می توان به مولفه های تربیتی مهمی چون، چیستی، امکان، ضرورت،هدف ها، اصول، عوامل، روش ها و تربیت از نگاه وی پی برد و اثبات کرد که سخنان فروکاهنده برخی از غربیان ناآگاه یا غرض ورز درباره تربیت در اسلام تا چه پایه نارواست