نویسندگان:
فاطمه فلاح تفتی1 ، مصطفی صبوری2 ، علی داردان3 .1استادیار گروه آموزشی فقه وحقوق اسلامی دانشکدة الهیات، تهران، ایران.
2دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
3دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی: یکی از مهمترین نقشهای جنسیتی، نقش همسری زنان و دختران در خانواده است که بطور گسترده در فضای مجازی به چالشکشیده می شود بخش قابل توجهی از این فضا، با استفاده از تکنیکهای ارتباطی اقناعی، بازتعریف جدیدی از هویت زن ارائه میکندو مخاطب را از ایفای نقشهای جنسیتی که تا کنون برعهده داشته، بازمی دارد در این گزارش با بررسی اسنادی و کتابخانه ای و انجام مطالعه موردی روی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتسب به چهار شبکه ماهواره ای فارسی زبان بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، من و تو، صدای آمریکا به تحلیل و بررسی شیوه های اقناع و رویکرد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در فضای مجازی میپردازیم نتایج نشان میدهد که بهطورکلی شبکه های ماهوارهای فارسیزبان در فضای مجازی با تکنیک حفظ ارتباط دوطرفه، هدایت نامحسوس نظرات کاربران، پرهیز از نگاه جانبدارانه، استفاده حداکثری از جذابیتهای دیداری، ایجاد حس حضور، دست گذاشتن روی نقش زنان در خانواده، حفظ تناسب پیام با نحوه ارائه، اعتبار منبع و تنظیم پیام با نوع مخاطب، سعی در اقناع مخاطبان خوددارند