نویسندگان:
محبوبه مینا1 ، امید وحیدی دلال2 ، علی اکبر شایان یگانه3 .1عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شیراز
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان واحد علامه طباطبایی سبزوار
3دکترای تخصصی ژئومورفولوژی دانشگاه فرهنگیان واحد علامه طباطبایی سبزوار
چکیده فارسی: در دنیای صنعتی امروزه یکی از مهمترین اجزا و اقسام ارتباطات، ارتباط اجتماعی و کامل ی می باشد از آنجایی ک ه یکیازقطب های مهم امریاددهی یادگیری،دانش آموزمی باشد، پس باید توجه داشته باشیم که تمام شرایط وزمینه ها برای آموزش وارتباط ایشا ن با معلم ودنیای اجتماعی فراهم گردد واگر کوچکترین مانعی برای یادگیری وارتباط وجود دارد، باید تاجایی که ممکن استودرتوان ماست سعی دربرطرف کردن آنها داشته باشیم مسئله ای که در اینجا به بررسی آن پرداخته شده است، مسئله ی کمرویی وگوشه گیری است، درست نقطه ای رو به روی ارتباط اجتماعی؛ معضل کمرویی و خجالتی بودن هست که یک مشکل جهانی هم بهحساب می آید پژوهش مورد نظر از نوع کیفی و با روش روایت پژوهی انجام شده است جهت جمع آوری مطالب و اطلاعات ازمصاحبه نیمه ساختار یافته و مطالعه منابع علمی ، استفاده شده است و داده های بدست آمده با روش کدگذاری تجزیه و تحلیل شدهاست؛ نتایج این پژوهش نشان داده است که با استفاده از راهکاری علمی و عملی به تدریج تغییراتی در رفتار و گفتار دانش آموزانکمرو شده است از جمله این راهکارها، قراردادن دانش آموز کمرو در گروه های درسی کلاسی جهت برقراری ارتباط کلامی وسازگاری با رفتار گروهی و همچنین سپردن مسئولیت هایی هرچند کوچک به او بوده است