نویسندگان:
سیده طاهره موسوی خطیر1 ، شادیه صائمی2 .1دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2کارشناس علوم تربیتی، شاغل در سمت آموزگاری نظام آموزش و پرورش
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش ها و مشکلات کلاس ها چندپایه در نظام آموزش و پروش ایران صورت گرفته است با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیای خاص کشور ما، این کلاس ها تعداد کثیری از کلاس های آموزشی در سراسر کشور را تشکیل می دهند این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفه است که در آن از نتایج و یافته های تحقیق های صورت گرفته در خارج و داخل کشور استفاده شده است و نتاج و یافته های این تحقیقات با دقت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج حاکی از آن است که کلاس های چند پایه در کشور ما عموما به دلیل شرایط خاص جغرافیای صورت گرفته اند که معمولا این کلاس ها در روستاهای دور افتاده و کم جمعیت بنا نهاده شده اند و همین امر نیز باعث شده است که این نوع کلاس ها از امکانات چندانی برخوردار نباشند، اکثر کلاس ها فاقد امکانات و وسایل مناسب آموزشی هستند، به دلیل دور افتاده بودن این نوع مدارس و کلاس ها، بیشتر نیرو های غیر رسمی در قالب نیرو های حق التدریس و سرباز معلم تدریس در این نوع کلاس ها را انجام می دهند و عدمآشنایی کامل این نیرو ها با روش های مناسب و بروز آموزشی و تربیتی این نوع مدارس را با چالش های بسیاری روبرو کرده است از این رو لازم است که مسئولان آموزش و پرورش نهایت تلاش خود را برای کاهش مشکلات این کلاس ها صرف کنند