نویسندگان:
سیدمصطفی محقق داماد1 ، پریسا علی پور2 ، فاطمه جعفرزاده3 ، لعیا عزتی4 ، سکینه احمدزاده5 .1استاد گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2آموزگار مقطع ابتدایی،اداره آموزش و پرورش شهرستان ماکو
3دبیر،اداره آموزش و پرورش شهرستان شوط
4دبیر،اداره آموزش و پرورش شهرستان ماکو
5معاون پرورشی ،اداره آموزش و پرورش شهرستان ماکو
چکیده فارسی: معنی لغوی مشاوره ،همکاری کردن و رای ونظرتخصصی دیگران را برای انجام دادن کاری خواستن است راهنمایی و آموزش وپرورش از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و اهداف آنها موید یکدیگر است اعمال برنامه های راهنمایی مناسب و پویا ،به غنای آموزش وپرورش می انجامد و کودک را در خود شناسی ،مسولیت پذیری،شناخت محیط ،توانایی تصمیم گیری ،حل مسائل ،برقراری رابطه با اطرافیان ،شناخت و ارضای مناسب نیازهایفردی و اجتماعی و آشنایی باارزشهای مطلوب وقبول آن یاری میدهد هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مشاوره وراهنمایی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میباشد روش تحقیق از نوع مشاهده و مصاحبه میباشد بعد از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد وبازدهی آموزش وپرورش را بالا میبرد