نویسندگان:
صدیقه مهدوی کنی1 ، جمیله علی پور2 ، لیلا محمدامین زاده3 .1دانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران
3استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضرکه باروش تحلیل محتوای توصیفی صورت پذیرفته است؛به دنبال بررسی میزان توجه به آموزش چند فرهنگی درکتاب های درسی دوره دوم ابتدایی درسال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ می باشد، جامعه آماری مشتمل برکتاب های پایه های چهارم، پنچم وششم ابتدایی می باشد و کتاب های مطالعات اجتماعی، فارسی و هدیه های آسمانی به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرارگرفتند ابزارجمع آوری اطلاعات چک لیست محقق ساخته که روایی آن مورد تایید استاد راهنما و پنج نفر از صاحب نظران زمینه مطالعه چند فرهنگی است تایید گردیده وپایایی آن با روش کدگذاری مجدد، ضریب هولستی در حدود ۰/۹۰ به دست آمد به منظور تجزیه وتحلیل سوالات پژوهش ازشاخص های آماری تو صیفی استفاده شدکه اهم نتایج پژوهش نشان دادندکه در کتاب های مطالعات اجتماعی، فارسی و هدیه های آسمانی پایه چهارم ۵۲ واحد %۵۲ درصد دررابطه با آموزش چند فرهنگی ودرکتاب های مطالعات اجتماعی،فارسی و هدیه های آسمانی پایه پنجم ۹۸ واحد ۹۸ درصد دررابطه با آموزش چند فرهنگی ودرکتاب های مطالعات اجتماعی،فارسی و هدیه های آسمانی پایه ششم۵۹ واحد %۵۹ دررابطه با آموزش چند فرهنگی پرداخته است از مجموع کتاب های پایه های چهارم ،پنجم ، ششم ابتدایی که مورد بررسی قرار گرفت، بیشترین میزان توجه درپایه پنجم و مربوط به مولفه انعکاس رعایت عدالت حقوق ومزایای آموزشی در مورد اقوام گوناگون، پرهیز از خودرایی،توجه کتاب به حقوق مساوی همه مردم ودوری ازتبعیض نژادی، قومی وزبانی درمحتوای برنامه درسی، محیطی وزبانی بوده است