نویسندگان:
یاسر نادرعلی1 ، زهرا بیگدلی2 .1دانش آموختة کارشناسی ارشد. طلبة سطح سه فقه و اصول. حوزة علمیه. قم. ایران.
2دانشجوی دکترای سطح ۴ فقه تربیتی
چکیده فارسی: آنچه از نص صریح قرآن درباره مقررات توزیع ارث به عنوان یک حکم وضعی به دست می آید، پایه و ا ساس ارث بری بر مبنای نسب و سبب است و برای سبب در فقه امامیه چهار عنوان مطرح شده است: ۱ سبب زوجیت ۲ سبب ولاء عتق ۳ سبب والاء ضمان جریره ۴ سبب ولاء امام و مراتب نیز در نسب و سبب بیان و رعایت گردیده است در میان این چهار سبب آنچه در این پژوهش حائز اهمیت بوده است وبدان پرداخته شده است ولاء ضمان جزیره است ضمان جریره همان مسئولیت پرداخت دید و خطای شخص دیگری است که هیچ نسبت و خویشاوندی با ضامن ندارد و به عنوان یکی از احکام امضایی مورد تائید شارع مقدس بوده است ضامن جریره هیچ مباشرتی در جنایت ندارد اما دیه خطاکار را طی یک قراردادی می پردازد و از این طریق وی از مضمون ارث می برد در روش نوین باروری بر اساس اهداء اسپرم و تخمک با اعراض صاحبان نطفه، جنین اهدایی مجهول النسب خواهد بود جنین اهدایی، فرزند حکومت می باشد و لایتش بر حاکم شرع است و با انتقاء عنوان پدر و مادر، منتسب به زوجین گیرنده جنین نخواهد بود و در این صورت رابطه توارثی نیز با ایشان نخواهد داشت برای حل این مسئله، محقق با رجوع به منابع فقهی با روش تحلیل و توصیف تصوص شرعی و قواعد عمومی سعی نموده با توجه به پیشینه فقهی رابطه توارث با قرارداد در ضمان جریره و عدم رد و منع شارع از آن براساس مقتضیات زمان و مصلحت موجود که همان جلوگیری از تضییع حقوق مالی طفل مولود و زوج گیرنده می باشد، رابطه توارث میان ایشان را ضمن انتقاد عقد قرارداد بیان نماید شاید بتوان ضمان جریره را، راهکاری عملی جهت برقراری رابطه توارث میان گیرندگان و جنین اهدایی عنوان نمود