نویسندگان:
منیر حق خواه1 ، مهدی آمده2 ، فرشید رستم زاده3 .1استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، پردیس خواهران. تهران. ایران
2دانشجوی کارشناسی، آموزش ابتدایی، پردیس شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان ،ارومیه،ایران
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،مدرس دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید رجایی،ارومیه، ایران
چکیده فارسی:
امروزه کارکنان در سازمان های خدماتی نقش مهمی در تحقق اهداف سازمان ها و به ویژه کیفیت خدمات آنها دارند عدالت سازمانی به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه فرهنگ حاکم بر سازمان در عدالت سازمانی و سواد سازمانی است روش شناسی: پژوهش حاضر ترکیبی از مروری ونیمه آزمایشی به روش مطالعه کتابخانه ای و جستجوی مطالب از منابع الکترونیک و نمایه شده استفاده شد و ۱۰۰ مقاله به دست آمد از بین این مقالات، مقالاتی که متن کامل آن ها موجود بود و در چند سال اخیر منتشر شده بودند، مورد بررسی بیشتر قرار گرفتند یافته ها و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده ، حاکی از تایید کلیه فرضیه های تحقیق و وجود رابطه معنادار، بین فرهنگ حاکم بر سازمان و عدالت سازمانی و سوادآموزی سازمانی است نقش فرهنگ سازمانی به عنوان پایه ای اساسی در شاکله ی هر سازمان در شکل گیری چارچوب های ساختار سازمانی انکار ناپذیر است و عاملی موثر در پیشرفت سواد آموزی سازمانی است