نویسندگان:
سید محمد مهدی غمامی1 ، نغمه جوشن2 .1استادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور، تهران غرب، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف ارائه الگوی بازاریابی رابطه مند شرکت های تجاری استان اصفهان با تکیه برنوآوری محصول سبز و مسئولیت اجتماعی به انجام رسیده است به همین منظور و برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز پژوهش در مرحله اول ضمن ایجاد پانل دلفی ۱۴ نفره از خبرگان شرکت های تجاری استان اصفهان و جمع بندی ادبیات نظری پژوهش و همچنین با تکیه بر مطالعات پیشین ۸ معیار و ۴۳ زیر معیار شناسایی شده و طی پرسشنامه ای بر اساس طیف لیکرت طی دو مرحله اقدام به سنجش این زیر معیار ها شد با توجه به اختلاف اندک نتایج نظر سنجی های انجام شده اثرگذاری هر شش معیار مورد قبول قرار گرفت ، با رسم درخت سلسله مراتب و مقایسات زوجی نیز برای الگوی بازاریابی رابطه مند شرکت های تجاری استان اصفهان با تکیه برنوآوری محصول سبز و مسئولیت اجتماعی اقدام شده و مشاهده شد آینده نگری و مبادله مستقیم داده های بازار و مشتریان با ارزش ۱۶۸,۰ در رتبه اول الگوی بازاریابی رابطه مند شرکت های تجاری استان اصفهان با تکیه بر نوآوری محصول سبز و مسئولیت اجتماعی قرار گرفته و در رتبه های بعدی همراهی مشتری در توسعه محصول و خدمت جدید با ارزش ۱۵۹,۰ در رتبه دوم، وفادارسازی مشتری به محصول سبز با ارزش ۱۳۶,۰ در رتبه سوم، بهره گیری از مشتری در راه اندازی محصول و خدمت جدید با ارزش ۱۳۲,۰ در رتبه چهارم، روابط متقابل بازاریابی با ارزش ۱۳۰,۰ در رتبه پنجم ، سودمندی ارتباطات بازاریابی با ارزش ۱۲۳,۰ در رتبه ششم ، مشارکت مشتری در ایده محصول و خدمت با ارزش ۱۱۴,۰ در رتبه هفتم و نهایتا صداقت راستگویی ، درستکاری در بازاریابی با ارزش ۰۳۳,۰ در رتبه هشتم اولویت بندی الگوی بازاریابی رابطه مند شرکت های تجاری استان اصفهان با تکیه برنوآوری محصول سبز و مسئولیت اجتماعی قرار گرفته است نرخ ناسازگاری۰۰۵,۰ و قرار گرفتن در بازه کمتر از ۱,۰ نمایانگر تناسب نتایج می باشد