نویسندگان:
بنت الهدی طبسی1 ، رقیه آردم2 .1کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری، خراسان رضوی، ایران
2رشته علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد واحد زنجان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش به شیوه قصه گویی و بازی بر میزان هوش کلامی کودکان با نیازهای ویژه ۶ تا ۱۰ سال شهر زنجان انجام شده است روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری شامل کودکان با نیازهای ویژه ۶ تا ۱۰ سال شهر زنجان بودند که از بین آنها ۳۰ نفر ۱۵نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند مدت زمان اجرای پژوهش دوازده جلسه آموزشی بود ابزار پژوهش مقیاس هوشی وکسلر برای دوره پیش دبستانی ۶ تا ۶/۶ سال و کودکان ۶/۶ تا ۱۰ بود که پایایی آن برای هوش کلامی ۸۰/۰ تا ۹۴/۰ گزارش شده است داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و با شاخص های آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرارگرفت نتایج حاصله نشان داد که آموزش به شیوه قصه گویی بیشتر از روش بازی بر میزان هوش کلامیکودکان با نیازهای ویژه تاثیر گذاشته است