چکیده فارسی: هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط میان جامعهپذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران بود. این تحقیق از نظر هدف، از پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ معلمان زن (786 نفر) و مرد (595 نفر) تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود (1381 نفر). بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به روش خوشهای تصادفی 302 نفر (172 نفر زن، 130 نفر مرد) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای استاندارد هویت سازمانی میلر و همکاران (2000) (0/849=α) و جامعهپذیری سازمانی تائورمینا (2004) (0/899=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) بهکار گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که میان جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن (آموزش، تفاهم، حمایت همکاران، چشمانداز آینده) با هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. نتایج مدل تحلیل مسیر نیز نشان داد که مؤلفههای جامعهپذیری سازمانی 42/6 درصد از واریانس کل تغییرات هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی را تبیین میکنند و در این میان مؤلفههای آموزش، حمایت همکاران و چشمانداز آینده اثری مثبت و معنادار بر هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی داشته و اثر تفاهم بر هویت سازمانی معنادار نبوده است. یافتهها نشان دادند که مؤلفههای آموزش و چشمانداز آینده بیشترین اثر را بر هویت سازمانی معلمان دارند.
The Relationship between Organizational Socialization and Organizational Identity among Physical Education Teachers in Cities of Tehran Province
English Abstract: This study set out to examine the relationship between organizational socialization and organizational identity among physical education teachers in cities of Tehran province. This applied research had a correlational design. The statistical population of the study consisted of all female and male physical education teachers in cities of Tehran province in school year 2017-18 (N= 1381). Based on Morgan and Krejcie Table, 302 subjects (172 women and 130 men) were selected via random cluster sampling method. The instruments included Organizational Identity Questionnaire (Miller et al., 2000) (α=.849) and Taormina Organizational Socialization Questionnaire (2004) (α=.899). To analyze the data, descriptive and inferential statistics (Pearson correlation and path analysis) were utilized. The results revealed that organizational socialization and its dimensions (training, understanding, co-worker support, and future prospects) were positively associated with organizational identity of physical education teachers. Moreover, the results of the path analysis showed that the components of organizational socialization accounted for 42.6% of the total variance in organizational identity. The components of training, co-worker support and future prospects had positive, significant effects on organizational identity of physical education teachers, whereas the effect of understanding was not statistically significant. The findings also showed that the components of training and future prospects had the greatest effects on organizational identity of teachers.
Keywords: organizational socialization , organizational identity , training , co-worker support , physical education teachers .