نویسندگان:
سید محمد مهدی قبولی درافشان1 ، سیدمحمدرضا میراحمدی2 ، عبدالسلام علاوی حبیتر الهذیلی3 .1دانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، خراسان رضوی، ایران
2گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دولت آباد، اصفهان، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: اکوتوریسم به عنوان وسیله ای برای افزایش پایداری و کاهش تاثیر گردشگری بر محیط زیست و اقلیم در حال به رسمیت شناختن بین المللی ا ست اکوتوریسم به عنوان سفر م سئولانه به مناطق طبیعی تعریف می شود که محیط زیست را حفظ کرده و رفاه مردم محلی را بهبود می بخشد هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر تطابق شخصیت مصرف کننده بر تمایل به استفاده از اکوتوریسم ا ست این پژوهش از لحاظ روش اجرا تو صیفی پیمایشی با ماهیت همبستگی و از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ زمان، مقطعی می باشد در این پژوهش میزان تاثیر تطابق شخصیتی واقعی ، ایده آل و اجتماعی مصرف کننده بر تمایل به استفاده از اکوتوریسم در قالب سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفت جامعه آماری در این پژوهش شامل مشتریان تورهای گردشگری در شهر بغداد بود، که با توجه به نا محدود بودن جامعه آماری، با استفاده از جدول مورگان تعداد ۳۸۶ نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند ابزار اندازه گیری تحقیق ، پر سشنامه محقق ساخته می با شد روایی محتوای پر سشنامه ها تو سط صاحبنظران و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر ۹۲/۰ مورد تایید قرار گرفت برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد نتایج تحقیق نشان که تطابق واقعی ، ایده آل و اجتماعی شخصیت مصرف کننده به ترتیب با ضرایب ۲۸۷/۰، ۶۱۸/۰ و ۳۶۹/۰ بر تمایل به استفاده از اکوتوریسم تاثیر دارد