نویسندگان:
رضا فانی1 ، امیدعلی کهریزی2 ، سیدحسین ملکی3 ، آرش کوثری4 .1دکترای حقوق جزا وجرم شناسی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی اذربایجان
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، تجارت الکترونیک، واحد دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، تجارت الکترونیک، واحد دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: موفقیت در کسب و کارهای کوچک و متو سط ، هیچ گاه بصورت خود به خودی و یا برا ساس شانس نیست این موفقیت ا صولا به عوامل زیادی وابسته ا ست که مهمترین آن، یافتن عوامل موثر بر عملکرد شرکت ا ست تمامی کسب و کارهای کوچک و متو سط ، نیازمند برنامه های موثر برای توسعه عملکرد شرکت هستند بنابراین ، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر جهت گیری بازاریابی واکنشی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی ا ستراتژی پیشتازی در بازار مورد مطالعه : کسب و کارهای کوچک و متو سط شهر ایلام انجام شده است روش این پژوهش ، از نظر هدف کاربردی است و از نظر فرایند اجراء، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است جامعه پژوهش کلیه مدیران شرکت های صنعتی شهر ایلام در سال ۱۴۰۲ بودند که شامل ۱۰۰۵ نفر بودند و از میان آنها، تعداد ۲۷۸ نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد ابزار جمع آوری اطلاعات این پژوهش پر سشنامه بوده است که بر اساس آلفای کرونباخ، پایایی پر س شنامه ۸۱/۰ و روایی بر ا ساس روش تحلیل عامل تاییدی، ۷۱/۰، بوده و تایید شده ا ست برای تجزیه و تحلیل داده های این مطالعه از روش مدل یابی ساختاری با استفاده از نرم افزار smart pls ا ستفاده شد نتایج نشان داد، جهت گیری بازار واکنشی ، جهت گیری فناوری و پیشتازی در بازار بر عملکرد در شرکت های صنعتی شهر ایلام، تاثیر گذار است همچنین نتایج نشان داد، جهت گیری بازار واکنشی و فناوری از طریق پیشتازی در بازار بر عملکرد در شرکت های صنعتی شهر ایلام، تاثیر گذار است