نویسندگان:
محسن حمیدی پور1 ، دیانا حبیب2 ، نجمه جلالیان3 ، زهرا حسینی4 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشجوی دانشگاه پیام نور کابل
3استادیار، گروه مدیریت، دانشکد ە مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4استادیار، گروه مدیریت، دانشکد ە مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: رفتار شوخ طبعی کارکنان از رفتارهای سازمانی سازنده به عنوان رفتاری جذاب برای برقراری ارتباط بین کارکنان در سازمان به شمار می رود درکنار آن اشتیاق شغلی کارکنان، مولفه ای کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در اقتصاد پویایی است بهمین اساس در این تحقیق به هدف بررسی تاثیر شوخ طبعی بر اشتیاق شغلی کارکنان در حوزه تعلیمی نهم شهر کابل به تحقیق پرداختیم که تاثیرات و رابطه شوخ طبعی را در قالب پنج مولفه لذت از شوخی ، خنده، شوخی کلامی ، شوخ طبعی در رابط اجتماعی و شوخ طبعی در شرایط استرس آور با اشتیاق شغلی کارکنان در حوزه تعلیمی نهم شهر کابل مورد بررسی قرار دادیم روش شناسی : این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی با هدف کاربردی می باشد که جامعه آماری آن را معلمان سه مکتب حوزه تعلیمی نهم شهر کابل تشکیل می دهند روش نمونه گیری در این تحقیق به روش تصادفی ساده است و حجم نمونه آن ۲۰۵ تن از معلمان این مکاتب می باشند برای بررسی هدف این تحقیق از پرسشنامه پرسشنامه استندرد پرسشنامه شوخ طبعی SHQ خشوعی و همکاری ۱۳۸۸ و پرسشنامه اشتیاق شغلی اترخت ۲۰۰۳ می باشند این پرسشنامه ها دارای اعتبار و روایی براساس آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۰۹ ۰ و ۹۰۷ ۰ بوده تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار SPSS صورت گرفته است یافته ها: یافته های این تحقیق نشان داده است که مولفه های شوخ طبعی بر اشتیاق شغلی دارای رابطه معنادار و مثبت می باشند نتیجه گیری: براساس یافته های این تحقیق چنین بیان داشته می توانیم که شوخ طبعی بر اشتیاق شغلی معلمان در مکاتب حوزه نهم تعلیمی شهر کابل موثر می باشد رفتار های مثبت گرایه در سازمان ها اثرگذاری زیادی بر نیروی انسانی سازمان ها دارد و می تواند باعث افزایش عملکرد کارکنان و افزایش بهره وری سازمان گردد پیشنهاد می شود در سازمان ها بخصص مکاتب به توسعه رفتار های مثبت گرایه کوشش گردد