نویسندگان:
محسن قدیر1 ، ناصر حافظی2 ، عیسی حیدری3 .1استادیار گروه حقوق دانشگاه قم، قم، ایران
2دانشجوی کارشناسی امور تربیتی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، کرمان
3دانشجوی کارشناسی امور تربیتی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، کرمان
چکیده فارسی:
معمولا بچه ها در مدارس دو نوع تربیت می شوند، یک تربیت عمومی و ارادی و با نقشه و دیگری تربیت های غیر ارادی و بی نقشه است در تربیت ارادی کتابی است مشخص که بچه باید بیاموزد نقش معلم محوری تر و تاثیر گذارتر در امر تعلیم و تربیت است دستور پیامبر اکرم برای آزادی اسیران باسواد جنگ بدر، که به عنوان «فدیه»خواندن و نوشتن به مسلمانان را آموختند مسلمانان، هم به اقتضای تعالیم و تکالیف دینی و هم به دلیل ضرورت های زندگی اجتماعی، به ویژه در پی فتوحات، به علت نیاز به مفاهمه با صاحبان آرا و عقاید مغایر و احیانا مخالف، سوادآموزی و تعلیم و تعلم را کاملا جدی گرفتند دکتر شریعتی در مقایسه بین تعلیم و تربیت اسلامی و غرب هدف را در اسلام کسب فضلیت و در غرب هدف را از تعلیم و تربیت پرورش انسان لایق برای تحقق نیازهای اجتماعی می داند بدون شک پایداری هر کشوری وابسته به تعلیم و تربیت درست افراد آن جامعه است