نویسندگان:
محمد رضا کیخا1 ، بهنام علی پور2 ، موسی الرضا شیراوند3 ، محمدامین قربان ویردی4 .1استادیار گروه فقه و مبانی اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا
3دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا
4دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آجا
چکیده فارسی: زمینه و هدف: در سال ۱۳۶۴ و پیرو طرح ادغام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات سلامت وظیفه آموزش دانشجویان رشته های علوم پزشکی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده شد با افزایش تعداد دانشگاه ها و دانشکده ها، افزایش دانشجویان رشته های علوم پزشکی، بار سنگین ارائه خدمات که بر عهده دانشگاه ع پ است، نیاز است که توجه کافی به کیفیت آموزش صورت گیرد و عوامل موثر بر کیفیت آموزش شناسایی شود روش: این مطالعه با روش مرور حیطه ای انجام شد کلیه مطالعات مرتبط در پایگاه های مقالات انگلیسی PubMed ، Web of Science و پایگاه های مقالات فارسی SID و Magiran و موتور جستجوگر Google Scholar با استفاده از کلیدواژه ها جستجو شد در نهایت، مقالات مربوطه انتخاب و مرور شدند نتایج: در اسلام به علوم پزشکی بسیار پرداخته شده است، نمونه آن، کنزالفوائد ، ج ۱ ، ص ۱۰۷ ، دعائم الاسلام ، ج ۲ ، ص ۱۴۴ ، تحف العقول ، ص ۳۲۱ ، من لایحضر، ج ۴، ص ۱۶ امالی صدوق ۵۱۷ ثواب الاعمال، ۳۴۱، ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول ص ، ص ۳۲۱، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق و است در این احادیث به جایگاه کادر درمان، وظایف آنها و پاداش آنها اشاره شده است یک جامعه توسعه یافته یا در حال توسعه نیازمند کادر درمان کارامد است ارتقای تعامل و همکاری بین فراگیران و استادان، در نظر گرفتن انگیزه و انتظارات فراگیران، استفاده از فناوری های مناسب، دانشجو محور کردن ساختار آموزشی زمینه قابل توجهی برای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی را دارد