نویسندگان:
سمیه ظهوری1 ، امیرمحمد چکنی2 .1دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مازندران
2دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: زمینه و هدف: سلامت معنوی به عنوان عامل حفاظتی در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها محسوبمی شود همچنین، از دیدگاه پرستاری جامع نگر, انسان موجودی چند بعدی است که بعد معنوی در مرز اینابعاد قرار داشته و تاثیر به سزایی بر کسب سلامتی دارد عوامل زیادی بر سلامت معنوی تاثیر می گذارند یکیاز این موارد مهم سبک زندگی است امروزه یکی از امید بخشترین و مهم ترین عوامل موثر در توسعه و سلامت،توجه به سبک زندگی و نقش چشمگیر آن در ابعاد سلامت ا ست هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سلامتمعنوی بر سبک زندگی دانشجویان پرستاری می باشد روش شناسی: این مطالعه مروری به روش تابخانه ای و با اسلالاتفاده از لید واژه های آموزش سلامت معنوی،سبک زندگی، دانشجویان پرستاری و معادل انگلیسی آن و با جستجو در پایگاه ها و بانک های اطلاعاتی داخلی SID ، Civilica ، Magiran و پایگاه های بین المللی Google Scholar، Science Direct ، PubMed بدون محدودیت زمانی استخراج شده است یافته ها: مطالعات نشان می دهد بین آموزش سلامت معنوی و سبک زندگی در دانشجویان پرستاری ارتباطمعنی داری وجود دارد آموزش معنویت از عوامل اثرگذار در ارتباط با نیروی متعالی، احساس رضایتمندی،شادی، آرامش، امید و یافتن معنا و هدف در زندگی دانشجویان پرستاری ذکر شده است همچنین، ادغام مبحثمعنویت به برنامه ی درسی کارشناسی پرستاری، منجر به افزایش درک دانشجویان از نیازهای معنوی مددجویانو همچنین، بهبود عملکرد آنها در مراقبت معنوی از بیماران شده است مبود زمان، نبود دانش کافی در زمینه ی معنویت، ترض و دشواری پرداختن به این موضوع و در نهایت، نادیده گرفتن ضرورت مبحث فوق در طولدوران آموزش در دانشگاه از موانع آموزش سلامت معنوی بوده است نتیجه گیری: از این بعد مهم و حیاتی در آموزش و همچنین، در پرسلالاتاری بالینی غفلت شده است با توجه بهتاثیر معنادار سلامت معنوی بر سبک زندگی دان شجویان پر ستاری لازم ا ست م سئولین دخیل در امر آموزش, توجه ویژه به گنجاندن مبحث سلامت معنوی در واحد های درسی داشته باشند