نویسندگان:
مسعود راعی دهقی1 ، ملیحه مهدی خانی2 ، سمیه مظلومی آبکسری3 ، عاطفه احمدی4 .1استادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
2دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
3کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
4کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا، واحد سمنان، سمنان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر ناگویی خلقی و هوش هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی با طح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه یک شهر ساری بود و ۳۰ دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند ابزار مورد استفاده مقیاس ناگویی خلقی و پرسشنامه هوش هیجانی بود گروه آزمایش تحت ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد قبل و بعد آموزش هر دو گروه به سوالات مقیاس ناگویی خلقی و هوش هیجانی پاسخ دادند داده ها توسط آزمون تحلیل کواریانس در نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند یافته ها نشان داد آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر ناگویی خلقی و هوش هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم اثر بخش است