نویسندگان:
محمد سعید احمدی1 ، سحر گودرزی2 ، مهدی امیدعلی3 .2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دبیرآموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان
3کارشناس هنرهای تجسمی، دبیر اداره آموزش و پرورش
چکیده فارسی: مدیریت کلاس از موضوعات مهم در ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری دانش آموزان به شمار می آید ومعلمان سعی دارند، خود را به مهارت های کارآمد مدیریتی مجهز سازند؛ بنابراین شناخت عوامل موثر بر انتخابسبک های اثربخش مدیریت کلاس توسط معلمان، جهت توسعه ی سبک ها و مهارت های مدیریتی حائز اهمیتاست این مقاله سبک های مدیریت کلاس را بر اساس چارچوب نظری ولفانگ وگلیکمن شامل سبک مداخله گر،سبک غیر مداخله گر و سبک تعاملی دانسته است ودر پی پاسخ گویی به این سوال است که آیا میان ویژگی هایشخصی معلم سن ،وضعیت تاهل،مدرک تحصیلی و سبکی که برای مدیریت کلاس انتخاب می کند، ارتباطمعنادار وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سوال از رویکرد کمی و روش همبستگی استفاده شده و از میان جامعه ی معلمان دوره ابتدایی مدارس پسرانه ی شهرستان بروجرد در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ ،۳۰ نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه کنترل کالس abcc را تکمیل نمودند که نتایج آن نشان داد؛ میان سن معلم و سبک انتخابی وی برای مدیریت کلاس ارتباط معنادار وجود ندارد و هم چنین انتخاب سبکمدیریتی می تواند تحت تاثیر وضعیت تاهل و مدرک تحصیلی قرار گیرد، به این صورت که معلمان مجرد به سبکهای غیر مداخله گرایانه تمایل بیشتری دارند و هرچقدر سطح مدرک تحصیلی معلمان بالاتر رود، تمایل آنان به سبک مدیریتی مداخله گرایانه بیشتر می شود