نویسندگان:
احمد اعتمادی1 ، حجت اله اسماعیل نژاد2 ، حنیف حاجی آقایی3 ، محسن حاجی آقایی4 .2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی موسسه عالی شفق تنکابن
3استادیار گروه مدیریت آموزشی موسسه عالی شفق تنکابن
4استادیار گروه مدیریت آموزشی موسسه عالی شفق تنکابن
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی پرداخته است این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش به تعداد ۱۵۲ نفر جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و در دسترس، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه های هوش هیجانی شرینگ ۱۹۹۶ با میزان آلفای کرونباخ ۰/۹۵۴و پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مایر ۰/۹۵۰ ۱۹۹۰ میباشند برای تعیین روایی این ابزارها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد برای تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنف، نرمال بودن توزیع داده ها بررسی شد و سپس با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون معناداری فرضیه ها مورد سنجش قرار گرفت نتایج تحقیق نشان داد هوش هیجانی بر تعهد سازمانی تاثیر دارد بنابراین هر چه هوش هیجانی کارکنان افزایش یابد، تعهد سازمانی نیز افزایش خواهد یافت همچنین بین ابعاد هوش هیجانی خودانگیزی، خودآگاهی و خودکنترلی، مهارت اجتماعی، هوشیاری اجتماعی برتعهد سازمانی تاثیر دارد