نویسندگان:
عبداله سلطانی1 ، مهدی امیدعلی2 ، محمد امیدعلی3 ، امین امیدعلی4 .2کارشناس هنرهای تجسمی، دبیر اداره آموزش و پرورش
3کارشناسی ارشد زیست جانوری، دبیر اداره آموزش و پرورش
4کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دبیر اداره آموزش و پرورش
چکیده فارسی: نماز از باشکوه ترین و والاترین واجبات الهی ست به گونه ای که آن را از نشانه های مهم ایمان برمی شمرند اما تنها دلیل توصیه های فراوان به نماز این نیست بلکه آثار معنویی و اخلاقی عمیق و ارزشمند نماز،مسبب اهتمام بسیار به آن شده است از این رو لازم است مسلمانان از برترین و گوناگون ترین شیوه های ترویج فرهنگ نماز مطلع بوده و به کار گیرند بر این اساس در پژوهش حاضر به بررسی شیوه های متنوع دعوت کودکان و جوانان به نماز پرداخته شده است جهت جمع آوری داده ها با روش مطالعه ی کتابخانه ای اسنادیاز محتوای کتب و مقالات بهره گرفته شده است و نتایج پژوهش در ۱۷ شیوه ی بهره گیری از امکانات رسانه ها، استفاده از اثرگذاری خانواده ها به ویژه مادران خانواده ، بهره گیری از روحانیان و ائمه جماعت ، حضور فعال مسئولان و افراد فرهیخته و برخورد مناسب آنان ، ارائه الگو برای جذب جوانان و نوجوانان به نماز و مسجد، ارائه الگو برای جذب جوانان و نوجوانان به نماز و مسجد، ضرورت تبیین فلسفه و اسرار نماز، پاکیزگی و زیبایی محل عبادت ، ارائه تشویق و برگزاری برنامه های متنوع ، ایجاد ارتباط کلامی و عاطفی با فرزندان ، عدم مقایسه نوجوان با دیگران ، پرهیز از اجبار و سخت گیری، برانگیختن احساسات با شمارش نعمت ها، احساس نیاز، دوستان نماز گزار، جذابیت در تبلیغات و بهره گیری از هنر در دعوت به نماز، جمع بندی شده است