نویسندگان:
حسن پاشا شریفی1 ، باب اله محمدی نبی کندی2 ، نارگل برزگر3 ، فاطمه محمدی4 .2مدرس دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان عترت واوان
4دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: مدرسه درساحت های مختلف تاثیر گذار است و فراگیر به لحاظ بینش و نگرش و حتی رفتار تحت تاثیر قرار می دهد هدف نهایی نظام آموزشی در سراسر دنیا تعلیم و تربیت افراد به منظور حضور موثر در جامعه و انتقال هویت، فرهنگ، ارزش ها و اصول حاکم بر کشور است وظیفه مدرسه تنها تلفیق و انتقال معلومات وآموزش نیست، بلکه وظیفه اصلی آن تربیت و پرورش کودکان است با توجه به اهمیت مدرسه به عنوان یک نظام اجتماعی و نقش آن در تربیت دینی دانش آموزان در این پژوهش تلاش شده راهکارهایی برای دستیابی به این مهم ارائه شود این پژوهش نشان می دهد که معلم، برنامه درسی، ساختار اداری و ظاهری مدرسه و گروه دوستان و هم کلاسی ها در تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی دانش آموزان نقش دارند عدم رعایت اصول تربیتی، ناکارآمدی محتوای کتب درسی، تعارض میان آنچه در مدرسه به دانش آموز آموزش داده می شود با آنچه از خانواده و محیط کسب کرده، عدم هماهنگی میان کادر مدرسه و رفتارهای ضد ارزشی گروه دوستان و همکلاسی ها از جمله عواملی هستند که موجب آسیب به تربیت دینی دانش آموزان خواهد شد در این مقال با استفاده از روش توصیفی با تکیه بر مبانی نظری به تحلیل و سپس نتیجه گیری پرداخته و در پایان پیشنهاداتی برای تربیت دینی دانش آموزان ارائه شده است