نویسندگان:
احد آهنگرانزابی1 ، فاطمه وظیفه یاجلو2 ، رقیه حسین زاده3 ، روح اله کریمی خویگانی4 .2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، ایران
3کارشناس دینی و عربی، دانشگاه شهید مفتح ری، ایران
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده منابع سازمانی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف کلی این تحقیق بررسی اثر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تاکید بر آموزه های دینی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان مبتلا به سرطان بود مورد مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت جامعه آماری شامل دانش آموزان مبتلا به سرطان در شهر کرج بود پرسش نامه های عزت نفس و سلامت روان در بین داوطلبان توزیع شد و از این بین، تعداد ۴۰ نفر که نمرات پایین تری در مجموع دو پرسشنامه داشتند، انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در قالب دوگروه تجربی ۲۰ نفر و کنترل ۲۰ نفر قرار گرفتند گروه تجربی به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای، تحت آموزش مثبت اندیشی بر مبنای آموزه های دینی قرار گرفتند و گروه کنترل در طول این مدت آموزشی ندیدند در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، متغیرهای سلامت روان و عزت نفس آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه ۲۸ سوالی گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه ۵۸سوالی کوپر اسمیت سنجیده شد جهت تجزیه تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس در سطح معنیداری ۰/۰۵ استفاده شد یافته ها نشان داد آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تاکید بر آموزه های دینی، بر افزایش سلامت روان و عزتنفس دانش آموزان مبتلا به سرطان تاثیر معنیداری دارد P<۰/۰۵ از رهگذر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تاکید بر آموزه های دینی میتوان به ارتقاء سطح سلامت روانی و افزایش عزتنفس دانش آموزان مبتلا به سرطان، همت گماشت