نویسندگان:
عطاءالله پاغوش1 ، رمضان بهمنش2 .2کارشناسی دانشگاه شهید رجائی ارومیه دبیر آموزش و پرورش شهرستان اشنویه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف نقش و جایگاه معلمان در ایجاد و تقویت هویت و فرهنگی اسلامی در نزد دانش آموزان با روش اسنادی و به صورت مروری انجام گرفته است آنچه که میتوان استنباط نمود این است که کمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است این هدف غایی به اهداف اعتقادی، اخلاقی و علمی و آموزشی و مرتبط است تعیین نقش و جایگاه معلم در این مرتبه جلوه ای از قدرت لایزال الهی است خداوند نخستین معلم است و شغل معلمی شریف و با عظمت است کیفیت معلم امروز به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آموزش و پرورش قلمداد میشود و از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه ای حفظ عناصر و ارزشهای اسلامی و فرهنگی است و این امر بدون تردید در هر برهه از زمانی با تلاش معلمان محقق میگردد معلم نباید فراموش کند کارگزاری روحانی و ملزم به رعایت تعامل و ارتباطی منطقی با دانش آموزان است حفظ و تامین عزت نفس و احساس خود ارزشمندی آنان که رعایت اصول اسلامی، دینی و فرهنگی را سرلوحه کار خویش قرار دهد بدون تردید معلم با تفکر بسیجی گونه خویش میتواند رفتار اجتماعی نیکو را با تاکید بر نقش حساس و تاثیرگذارشان در جامعه اسلامی ما به منصه ظهور برسانند