نویسندگان:
یاسمین حجتی فر1 ، فاطمه وظیفه یاجلو2 ، روح اله کریمی خویگانی3 ، حدیثه عطائی4 .2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، ایران
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده منابع سازمانی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
4کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، ایران
چکیده فارسی: سبک تربیتی مادران یکی از عوامل مهم در سلامت روانی فرزندان آنان به شمار میرود هدف پژوهش حاضر نقش شیوه های نربیتی والدین در خلاقیت و کنجکاوی دانش آموزان دختر پایه ششم میباشد در این پژوهش از طرح پژوهشی پسرویدادی استفاده شده است به منظور دستیابی به هدف خود، ۲۰۰ دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی در شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند برای سنجش متغیرها از آزمون کوپر اسمیت، پرسشنامه کنجکاوی غباری بناب و یاراحمدی ۱۳۷۸ و پرسشنامه خلاقیت عابدی ۱۳۶۳ استفاده شد پس از تهیه نسخه آنلاین پرسشنامه ها، لینک سوالات برای آزمودنیها ارسال شد و آنها در مهلت تعیین شده به سوالات پاسخ دادند به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t گروه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنیداری ۰/۰۵ استفاده شد یافته ها نشان داد که بین بعد دموکراسی با خلاقیت دانش آموزان و بعد پذیرش با کنجکاوی دانش آموزان همبستگی معناداری وجود دارد P<۰/۰۵ از طرفی بین سن و میزان تحصیلات مادر با بعد آسانگیری و همچنین بین تعداد و ترتیب تولد فرزندان با بعد پذیرش ارتباط معناداری مشاهده شد P<۰/۰۵