چکیده فارسی: مشارکت اجتماعی فرایندی است آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهدافی معین که یکی از ویژگیهای توسعه اجتماعی و متغیری تأثیرگذار در توسعه همهجانبه و از موضوعات اصلی در مطالعات توسعه است. در مقاله حاضر ضمن توصیف مشارکت اجتماعی، تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی نظری، عوامل مؤثر بر آن به شیوه ای تجربی در شهرستان تکاب بررسی شود. پیشفرض مقاله این است که بخشی از زمینهها و علل توسعه نیافتگی شهرستان تکاب متأثر از بیتوجهی و عدم مشارکت شهروندان و انفعال آنها در مواجهه با مسائل و موضوعات مبتلابه شهرستان است. از نظر روششناختی این مطالعه به شیوه مطالعات پیمایشی و با کاربرد تکنیک پرسشنامه در میان معلمان شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی به اجرا در آمده است. حجم نمونه 255 نفر بوده است که با شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب، نمونهها انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میزان مشارکت اجتماعی در میان معلمان چندان مطلوب نیست و در مؤلفههای مشارکت اجتماعی (مشارکت در فعالیتهای عامالمنفعه، مشارکت در فعالیتهای شهری و محلی و عضویت در تشکلها) سطح مشارکت تقریباً پایینتر از متوسط است. در بعد تبیینی تحلیل نتایج نشان میدهد که شاخصهای «انسجام اجتماعی»، «احساس بیقدرتی»، «سن» و «میل به پیشرفت» به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مشارکت اجتماعی معلمان دارند و میتوانند بیش از ۴۰ درصد از واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند.
A Sociological Study of Teachers’ Social Participation and Factors Affecting it
English Abstract: Social participation, as a voluntary, conscious, and collective process with definite goals, plays a key role in social development. In this article, an attempt was made to describe teachers’ social participation and identify social and background variables affecting it through a sociological approach. The present survey was conducted by administering a questionnaire to teachers in Takab in West Azerbaijan Province. Proportionate stratified sampling method was utilized to draw a sample of 255 teachers that then were interviewed. The findings indicated that the level of teachers’ social participation was not desirable and was lower than average in the measured components, i.e., participation in activities serving the public interest, participation in urban and community activities, and membership in non-governmental organizations. Moreover, the results showed that the indicators of social cohesion, feeling powerless, age, and desire to progress had the highest influence on teachers’ social participation, respectively and they accounted for more than 40 percent of variance in social participation.
Keywords: teachers , : social participation , social development , Takab .