نویسندگان:
رقیه ایرانپور1 ، مریم براتی والیجردی2 ، مهری قاسمی3 ، محبوبه سبزعلی4 .2گروه هنر، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران قم، دانشگاه فنی و حرفه ای، قم، ایران،
3گروه هنر، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران قم، دانشگاه فنی و حرفه ای، قم، ایران،
4گروه هنر، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران قم، دانشگاه فنی و حرفه ای، قم، ایران،
چکیده فارسی: نقش مایه شاه عباسی از نقوش متداول در منسوجات دوره صفوی است که به لحاظ شکل و نحوه اجرای نقش در نمونه بافته های این دوران تجلی یافته است گل شاه عباسی با تنوع بسیار در طرح و نقش و همچنین قابلیت تلفیق با دیگر طرح ها امکان طراحی پارچه و لباس را در اختیار ما قرار داده است به نظر می رسد بازتاب نقاشی، مشارکت طراحان و بافندگان در طراحی این نقوش سبب نفوذ سبک طراحی و نقش پردازی در منسوجات عصر صفوی گردیده است با توجه به تداوم استفاده از این نقش و پیوند آن با اسطوره هایی نظیر نیلوفر، نقش ماهی درهم و گل انار،گل شاه عباسی را به یکی از نمادهای ملی عصر صفویه مبدل ساخته و سبب نفوذ این نقش در حافظه تاریخی ایران شده است هدف مقاله پیش رو آشنایی با نقش شاه عباسی و جایگاه آن در منسوجات و کاربردی نمودن آن در پوشش بانوان است روش تحلیل و گردآوری اطلاعات توصیفی و تطبیقی با استفاده از منابع کتابخانهای موجود است از این رو با استناد به این منابع نقش شاه عباسی در منسوجات صفوی می تواند به عنوان نقشی اصیل در زمینه پوشاک معاصر نقش آفرینی کرده و زمینه فرهنگ سازی در استفاده از پوشش سنتی ایرانی را فراهم آورد