نویسندگان:
سمیه لبافی1 ، محمدمهدی کریم نژاد2 ، آسیه ناظوری3 .2گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد، ایران
3گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش بررسی و مطالعه رنگ لباس زنان رنگ پارچه های به کار رفته در لباس و پارچه های دوره بعد از اسلام است در دوره های کنونی که لباس ها دچار تغییرات بسیار و از قالب لباس ایرانی خارج شده است باید به لباس ایرانی توجه بیشتری داشته باشیم چرا که لباس ایرانی برای مردم ایران یادآور جایگاه او در هستی و نظام آفرینش است چرا که هر قسمتی از لباس ایرانی بیانگر حکمتی است که در تفکر ایرانی ریشه دارد تفکری که از ادیان الهی و اندیشمندان، شعرا و هنرمندان سرچشمه گرفته است بنا به نوشته ی تاریخ نویسان باستانی پارچه های ایرانی از دیده ی جنس و رنگ و نرمی، شهرت جهانی به دست آورده بوده و بیشتر مردم آن زمان خواستار و خریدار آن بوده اند به ویژه لطافت و طرح و نقوش پارچه های پشمی و ابریشمی و کتانی که به رنگ های گوناگون رنگرزی می شده چگونگی به کار بردن رنگ های گوناگون در پارچه ها و جامه ها با فرهنگ و ذوق ملی و اندازه پیشرفت شهری گری در میان مردم یک سرزمین بستگی ویژه ای دارد گذشته از این ها در برگزیدن رنگ ها برای جامه یا هر چیز دیگر عوامل جغرافیایی، وجود و فراوانی برخی مواد، خاکهای رنگین در یک سرزمین، آداب و رسوم و معنی های ویژه ای که به رنگ ها داده می شود نیز بیتاثیر نیست از این رو مطالعه و دقت در رنگ جامه های مردمان گوناگون بسیاری از رازهای نهفته را آشکار کرده اندازه پیشرفت و چگونگی ذوق مردمان روزگاران کهن را روشن می سازد لباس های ایرانی تحت تاثیر جغرافیای خاص سرزمین ایران معمولا از رنگ های بسیار زیبا و خالص همچون قرمز، بنفش و نارنجی و دیگر رنگ های طبیعی سود برده است جامه های ایرانیان از پارچه های سفید رنگ و جامه های رویین آنان از رنگ های گوناگون بوده است