نویسندگان:
نوروز هاشمزهی1 ، عفت گنجی2 ، محمدرضا حوری مقدم3 .2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد بیرجند
3کارشناسی ارشد نرم افزار، دانشگاه آزاد بیرجند
چکیده فارسی: همه گیری و شیوع کووید ۱۹ علاوه بر اینکه تهدیدی جدی برای سلامت جسمانی محسوب میشود، میتواند سلامت روان افراد از جمله دانش آموزان را نیز با خطر مواجه سازد و آنان را مستعد اختلالات روانشناختی همچون اضطراب کرونا سازد در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکردایمن سازی در برابر استرس SIT بر کاهش اضطراب کرونا دانش آموزان دختر پایه دوازدهم شهر بیرجندصورت گرفت روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم دبیرستان دخترانه شاهد مقطع دوممتوسطه شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۰۱ تشکیل داد که از این بین تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزانی که نمره اضطراب کرونا و ناگویی هیجانی آنان به ترتیب از نمره برش ۲۵ و ۵۰ بیشتر بود، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر جایگزین شدند دانش آموزان گروه آزمایش، جلسات آموزش مبتنی بر رویکرد ایمن سازی در برابر استرس SIT را در طی ۸ جلسه و هر جلسه به مدت۶۰ دقیقه، توسط محقق دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند ابزار گردآوری داده ها،پرسشنامه اضطراب کرونا ویروس CDAS علی پور، قدمی، علی پور و عبدالله زاده ۱۳۹۸ و پکیج آموزش مبتنی بر رویکرد ایمن سازی در برابر استرس SIT مایکنبام ۱۳۹۴ بود تجزیه و تحلیل داده ها با کمک تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری انجام شد نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش مبتنی بررویکرد ایمن سازی در برابر استرس SIT بر کاهش اضطراب کرونا دانش آموزان دختر پایه دوازدهم شهربیرجند موثر است